X-Wing

X-Wing – zelf achter het stuur

Sinds een maand speel ik met een vriend het spel X-Wing. Een strategisch spel met miniatuur ruimteschepen uit de Star Was films. Het is mijn eerste ervaring met dergelijke spellen maar ik ben aangenaam verrast. De opzet zorgt voor een leuke onvoorspelbaarheid en het vereist echt tactiek om te winnen.

Hoe ziet het spel eruit?

Het spel bestaat uit miniaturen van de verschillende ruimteschepen uit de film, sjablonen voor afstanden, kaarten van piloten en diverse fiches. De miniaturen zien er erg mooi uit en zijn erg gedetailleerd. De sjablonen zijn van stevig karton en de kaarten zijn stevig en hebben mooie tekeningen.

De handleiding is in het Engels en erg uitgebreid. Het start met een basis spel met eenvoudige regels. Daarna worden, met behulp van veel voorbeelden, de geavanceerde regels uitgelegd. Aan het eind van de handleiding staan diverse voorbeeld missies uitgeschreven.

IMG_20160204_210630

Hoe speel je het?

Het spel begint met het uitzoeken van je vloot, piloten en eventuele extra upgrades. Alle schepen, piloten en upgrades staan voor een bepaald aantal punten. Aan het begin van het spel spreek je met elkaar hoeveel punten ieder mag besteden. Daarna begint het spel.

Een spelronde is verdeeld vier fases: planning, beweging, actie en gevecht. In de planningsfase bedenk je de beweging van ieder schip. Je legt dit vast op de draaischijf die bij ieder schip hoort en legt deze op zijn kop bij het schip. De tegenstander(s) kunnen de planningen dus niet zien. Dit doet iedereen voor alle schepen. Daarna worden (op volgorde van de piloten) de bewegingen uitgevoerd. Voor het uitvoeren van een beweging worden de afstand sjablonen gebruikt. Daarna kan een actie worden gekozen die kan helpen bij het gevecht. Vervolgens is in een omgekeerde volgorde de gevechtsfase waarbij de ervaren piloten eerst schieten. Hier wordt met behulp van het lasersjabloon gekeken welk schip binnen bereik ligt. Daarna worden door beide partijen de dobbelstenen geworpen om te bepalen of er wordt geraakt. Als alle schepen zijn geweest begint de volgende ronde.

Wat is het effect op de spelers?

Het van tevoren plannen en de geheimhouding daarvan geeft een leuke dimensie aan het spel. Je moet proberen de bewegingen van je tegenstander te voorspellen. Als je niet oplet, vliegt de tegenstander achter je om jou onder vuur te nemen. Gelukkig zijn er speciale manoeuvres waarmee je snel kan omdraaien, maar die kan je maar beperkt uitvoeren. Naarmate er meer schepen meedoen zijn de gevechten complexer en duren de potjes langer.

Ook voor kinderen?

Mijn zoon van 6 vindt de schepen fantastisch en vindt het een leuk spel. Maar met hem speel ik wel de eenvoudige regels en de Engelse teksten moeten wel voor hem worden vertaald. Het enige waarmee je moet oppassen met kinderen zijn de standaarden. De standaarden waar de scheepjes opstaan zijn redelijk fragiel. Bij ons is al een keer de aansluiting met het schip afgebroken. Gelukkig heb ik dit door een kennis kunnen laten repareren anders zul je voor rond de 15 euro een nieuwe moeten kopen. Ja, het kan dus met kinderen maar wel met toezicht en ik adviseer om zelf de schepen in elkaar te zetten.

Eindoordeel

Een verrassend tactisch spel. Maar als je een beetje vloot wil hebben, wordt het een dure hobby. De basisset kost rond de 40 euro en dan heb je drie schepen. Extra schepen kosten minimaal 15 euro per stuk.

IMG_20160303_212154

About author View all posts

Onno Stegeman