Out of Mine!

Out of Mine – snel puzzelen
Een snel, niet-nadenk-spel vinden we altijd leuk om een spelletjesavond mee te beginnen. Out of Mine is zo’n snel spel. Waar je stiekem toch wel een beetje bij moet nadenken. We spelen het zelf, maar onze zoon van zes heeft het laatst ook zelf met vriendjes gespeeld. Ze hadden de spelregels zelfs moeilijker gemaakt!

Hoe ziet het spel eruit?
Het spel bestaat uit tien kaarten die aan twee kanten bedrukt zijn. Dit zijn de mijngangen. Het maakt niet uit welke kaart je pakt, het blijft toch puzzelen. Verder zijn er veertig schatkaarten en negenenzestig kristalkaartjes. De kristalkaartjes zijn soms klein en daarom zou ik het spel niet zo snel meenemen op vakantie.
De kristalkaarten zijn verdeeld in vijf kleuren: blauw, groen, rood, wit en geel. Ze hebben allerlei vormen en zijn de puzzelstukjes die je op je bord moet leggen. Op de schatkaart staat hoeveel kristalkaarten je van elke kleur moet gebruiken. Knap hoe het iedere keer weer past om met verschillende puzzelstukjes de mijngangen vol te leggen. Op de schatkaarten staan ook nog symbolen voor extra punten. Je kan afspreken om voor deze extra punten te spelen, of je houdt je gewoon aan het simpele spel en probeert zo snel mogelijk je bordje vol te leggen.

IMG_20160108_131714119

Hoe speel je het?
Iedere speler krijgt een kaartje met een mijngang. De kristalkaarten liggen in het midden op tafel. Wij hadden ze keurig op kleur gesorteerd. Op het instructiefilmpje van het spel (via de QR-code op de doos) zag ik dat ze alle kaartjes op een hoop hadden gegooid. Voor het betere graaiwerk! Iedereen krijgt een schatkaart en dan wordt het graaien. Het is trouwens de bedoeling dat je alles met een (1!) hand doet.
Op de schatkaart staat een getal bij een kleur. Dit geeft aan hoeveel puzzelstukjes je van die kleur moet gebruiken. Het geeft niet aan hoeveel kristallen er op het kaartje moeten staan. Dus 2 x rood betekent twee puzzelstukjes van rood. En dat kunnen dan stukken zijn van twee, vier, vijf kristallen. Het is maar net hoe het past op je bord. Vaak zijn een aantal puzzelstukken populair, omdat er maar weinig zijn van die vorm of dat aantal. Gooi je alle kristallen op een hoop in het midden van de tafel, dan duiken alle spelers er bovenop! Wie als eerste zijn bordje (mijngang) vol heeft, roept: Out of Mine! Onze zoon vond dat te ingewikkeld en dus roepen wij: Mine! Ook wel grappig bij dit spel.
Er zijn verschillende mogelijkheden om het spel moeilijker te maken. Zo staan er op de kaarten met mijngangen gekleurde elfen. Als het je lukt om dezelfde kleur kristalkaarten naast de elf te leggen, krijg je extra punten. Verder staan er op de schatkaarten plus- en minpunten bij ratten, houtwormen en goudbrokken. Op sommige kristalkaarten vind je deze elementen terug. Heb je zo’n kristalkaart op je bord liggen, dan komen er dus punten bij of gaan er punten af. Bij de eindtelling krijgt de winnaar twee extra punten en gaan er bij alle anderen punten af voor de lege vakjes die zij nog op hun kaart hebben.

Wat is het effect op de spelers?
Dit is een leuk puzzelspel. Het is makkelijk te spelen omdat de regels vrij simpel zijn. Je kunt je op je eigen mijngang concentreren, maar je kunt natuurlijk ook anderen in de weg zitten. Van de kaarten met moeilijke hoekjes word je soms helemaal gek omdat het maar niet past. Gelukkig mag je de kristalkaarten ook weer terugleggen. Maar wel alles met een hand!

Ook voor kinderen?
Zeker! Alleen moet je dan misschien wat minder op snelheid inzetten. Het is toch een puzzel waarbij je vormen in elkaar moet passen en een inschatting moet maken of iets past of niet. Aan de andere kant is de snelheid juist de charme van het spel. Het graaien van de stapels vonden wij ook erg grappig. Zoals ik in het begin vertelde, heeft mijn zoon het al met vriendjes gespeeld. Ik heb niet helemaal gezien hoe ze het speelden, maar ze zijn er een tijdje zoet mee geweest.

Eindoordeel
Leuk spel voor even tussendoor of als je niet meer zoveel zin hebt om diep na te denken 🙂

IMG_20160108_131901337

About author View all posts

Marion Siemonsma

Ik doe graag bordspellen. Maar ik ben wel van het type: theetje / wijntje erbij en ook nog kunnen kletsen :-) Verder hou ik van schrijven en vind het leuk om op deze website nieuws te delen over nieuwe, mooie en fantastische spellen.

Is er een spel waar je erg enthousiast over bent en waar ik echt over moet schrijven, mail me: marion@dobbelix.nl