Ik ben bij “Subcultures” aan de Oude Gracht in Utrecht en interview de eigenaar Tijn Rams.

“Iemand die zegt dat hij niet van spellen houdt, heeft het juiste spel nog niet gespeeld”

Hoe ben je aan/bij de winkel gekomen? 

Dat is een heel verhaal. Ik ben in 1991 begonnen als shopmanager bij “compendium games”, dat zat in de kelder aan de overkant. Dat is toen overgegaan in “The Cave” en na een tijdje opgehouden te bestaan. Daarna heb ik voor “Elf Fantasy” spellen ingekocht. Toen zij zich meer op events gingen focussen ben ik voor mezelf begonnen. Dat is inmiddels zo’n 11 jaar geleden.

Ik richt mij op spellen in de breedste zin van het woord, maar wel met extra aandacht voor verhalende spellen. Dat betekent dat we naast bord- en kaartspellen ook LARP (live action role-play) artikelen verkopen in onze avonturenwinkel in de kelder, dat we een Escape Room hebben en Real Life Games organiseren in de omgeving van Utrecht. We willen zoveel mogelijk mensen enthousiasmeren voor spel en spelen. Daarom hosten we iedere week een spellenavond, kun je ieder weekend bij ons terecht voor een ‘Learn to Play’ demo en organiseren we toernooien.

Mijn passie zit hem in het ontwikkelen: ik wil mensen door middel van spel een bijzondere ervaring meegeven. Dat is leuk, maar kan ook een serieus doel dienen. Zo is er voor een verzekeraar een rollenspel gemaakt om je te laten ervaren hoe het is om als oudere in het bejaardenhuis te leven. Het begint een beetje lollig, maar wordt steeds serieuzer en laat mensen ook de beperkingen van ouderdom en de gevolgen van die beperkingen ervaren. Aan het eind zijn deelnemers erg onder de indruk en soms zelf emotioneel. En spel als Captain Sonar kan ook zo’n intensieve ervaring geven.

Wie is je publiek? 

Er komt een heel breed publiek in de winkel. Ervaren spelers die geïnteresseerd zijn in de nieuwste spellen. We hebben veel originele spellen in huis die nergens anders te krijgen zijn. Maar ook veel mensen die af en toe een spelletje spelen met vrienden en familie. Onze Real Life Games zijn al voor kinderen vanaf 6 jaar en we werken ook veel met bedrijven. Juist die diversiteit maakt het leuk.

Met welk spel is de passie voor spellen ontstaan?

Het is ontslaan in een vriendenclub. Hierin zaten veel kunstenaars met passie voor spellen. Vooral veel rollenspel. Een van de vrienden, een hele goeie storyteller, nam op een dag Dungeons & Dragons mee en dat kwam binnen. Vanaf toen ben ik heel veel gaan spelen.

Hoeveel spellen heb je? Wat is je meest recente aanwinst?

Ik weet het niet. Het rouleert. Wat ik niet meer speel, gaat naar de demotafel in de winkel.

Wat is je persoonlijke top 3 en waarom?

Mijn persoonlijke top 3 is steeds anders. Er komen zoveel goede spellen uit. Ik heb wel favoriete game designers. Zoals Eric Lang die altijd een thema, verhaal of metafoor heeft als uitgangspunt voor zijn spelontwerp. Dit jaar won hij de prijs voor Excellence in Gaming tijdens spellenbeurs GenCon. Maar ook Vladimír Chvátil is briljant. Hij introduceert bij ieder spel een ander game mechaniek. Galaxy Trucker is een mooi voorbeeld. Een andere erg goede auteur is Rob Daviau, hij is de bedenker van het Legacy model, dit is echt vernieuwend.

Heb je een favoriet spelsysteem? Of geloof je niet zo in spelsystemen?

Het legacy systeem is echt vernieuwend. Het begon bij de uitgever Hasbro, ze wilden op een of andere manier het spel Risk nieuw leven inblazen. Ze kwamen wel regelmatig met nieuwe thema’s maar dat verkocht maar een tijdje en daarna zakte het weer in. Rob Daviau nam de uitdaging aan en kwam met Risk Legacy, dit gaf het spel een extra dimensie: de uitkomst van een spel neem je mee naar het volgende spel. Dit biedt een hele nieuwe spelbeleving.

Bij een coöperatief spel als Pandemie Legacy komt dit nog mooier tot zijn recht. Alsof je een enorm verhaal speelt waarbij ieder spel een enkele aflevering is. Aan het einde van een aflevering mag je afhankelijk van de uitkomst nieuwe onderdelen uitpakken. Dit geeft je echt het ultieme advent-kalender-gevoel. Briljant!

Stellingen

  • Individueel of coöperatief? Coöperatief
  • Bordspel of kaartspel? Bordspel
  • Korter dan een uur of langer dan een uur? Korter dan een uur
  • Geluk of Strategie? Strategie
  • Vormgeving of Thema? Beide
  • Eenvoudige regels of uitgebreide regels? Eenvoudige regels
  • Dobbelstenen of geen dobbelstenen? Geen dobbelstenen
  • Biertje erbij of koffie erbij? Biertje
  • Focus of kletsen: Focus
  • Hoe koop je een spel voor jezelf: selectief of impulsief? Impulsief

Hoe zie jij de toekomst van bordspellen? Wordt het meer augmented reality of blijft het lekker old school?

Ik denk wel dat digitaal een steeds grotere rol gaat spelen. Bij Mansion of Madness hebben ze dat goed gedaan. Ze hebben daar nieuwe content aan het spel toegevoegd. Dit is een mooie toevoeging, hiermee kan je een spel levend houden.

Het is wel belangrijk dat het digitale component niet te veel afleidt van het spel. Uiteindelijk gaat het wel om het sociale.

Welk spel raad je mensen aan die nog weinig ervaring met spellen hebben?

Je begint met vragen stellen. Is het voor de persoon zelf of is het een cadeau? Wat zijn de interesses van de koper? Wat is zijn budget? Op basis van deze informatie kan je gaan adviseren. Er bestaat niet zoiets als een zaligmakend spel, iets wat iedereen leuk vindt. Aan de andere kant durf ik ook te zeggen dat als mensen zeggen dat ze niet van spelletjes houden, ze het juiste spel gewoon nog niet hebben gespeeld.

Als je op zoek bent naar een cadeautje, wat is je tip voor een spel onder de 10 euro?

We lopen de zaak in en Tijn wijst diverse kleine spellen aan. Voor een kind is Saboteur en Coloretto leuk. Story Cubes is een leuk verhalen spel. Tijn: ‘Ik hoorde dat een taaldocent ze ook in zijn les gebruikt om cursisten zinnen te laten maken.’ Hanabi is een erg grappig spel waarin je tegenstanders jouw kaarten wel zien en je ze zelf niet kan zien. Dan heb je nog Qwixx en Love letter. Kortom te veel om op te noemen 🙂

Met dank aan Subcultures voor het mogen gebruiken van hun foto’s.

 

Tijn Rams van Subcultures (Utrecht)